Tuesday, April 8, 2014

Assalammualaikum..

Salam Sejahtera kepada semua. .
Berbulan tak bercerita di sini. 
Kesian blog ni, dari zaman bujang ke zaman sekarang dah ada anak 2 uols.

Baaaanyak cerita nak diceritakan.
Kalau rajin akan ku ceritakan 1 per 1.
Untuk memori sampai bila2 dalam blog ni.

Harini adalah hari ke 3 aku masuk kerja setelah cuti bersalin 60 hari. 
Ok mari cerita bab bersalin dulu. Seperti entry sebelum dah dikatakan aku akan bersalin melalui elective czer - pembedahan terpilih pada 4 February 2014 kerana baby melintang - unstable position. Maka 3 February dah kena admit, maka 3hb pagi tu sempat sarapan kat luar dengan suami dan ke NSK stock up barang rumah.Sampai 2x doktor incharge tu call, sampai pukul 12 tgh hari dia perli, "awak dah on the way ke?" hahaha otw ape benda tengah cuci ikan laa. Maka pasrah je la tinggalkan rumah. 

Sampai di PAC Hosp. Selayang jam 1, jam 4 petang baru dapat katil. Phewwww. So malam tu dah start puasa, ada mild contraction perut keras, nurse kata tapi aku tak rasa apa pun. Elective czer ni walau dah di beri timingnya tapi kalau ada orang emergency czer, tunggu la ko sampai keras kejung berpuasa kat katil tu. Maka supposed aku di bedah jam 10 pagi, tiba2 jadi pukul 12 lebih pulak. 

Segalanya dipermudahkan. Kagum dengan tenaga kerja yang bantu proses bersalin kali ni. Dari tukang bius yang sangat sangat baik dan cemerlang, ke doktor incharge Dr. Mas Irfan Jaya Mahamooth (saya ingat doktor cerita pasal nak bela kucing dan beli tv kecik masa doktor belah perut saya), nurses siang malam jaga saya esp. masa lepas pembedahan dan semuanya. Thumbs up. 12.45tgh hari dibius, dosage yang sama masa Qhalyf, dalam 1.10tengah hari adik pun keluar. SURPRISE!!!!! kerana adik adalah gegirl bukan boy yang macam mama and the rest predict kan....Alhamdullillah, dah sepasang lah anak kiteeee..Yey! 

Nur Rana Salsabila (Cahaya; Melihat; Mata Air Syurga yang Mengalir;). Indah ciptaan Allah, syukur pemberian rahmat Allah, kagum kebesaran Allah, Rana sebagai hadiah, amanah yang kedua dari Allah untuk kami. Walau kali ni sesi berpantang mostly sendiri yang menguruskan sangat challenging dan mengujji kekuatan mental dan fizikal, Rana beri kekuatan, Rana diberi Allah sebagai anak yang mudah diurus, sihat walafiat dan sebagainya, syukur sangat rasanya. Ke sebab baby girl kebanyakan orang kata mudah dijaga esp. dalam pantang, sgt berbeza dengan baby boy. Iyerr la juga kot. Dalam keperitan sendiri menguruskan diri, Rana Allah beri umpama jalan membuka rezeki kami sekeluarga. Alhamdullillah.

Harini dah seminggu lebih Rana ke nursery lama Abang. Memang menyayat hati masa nak hantar, masa packing barang pun mama dah bercucuran airmata,  mungkin sebab 100% aku uruskan dia masa 2 bulan di rumah kan. Senyum senyum tak mengerti apa apa. Cuma semalam saja balik mcm crancky letih nak tidur. The rest ok. Rana ber progress advance sikit maybe sebab dia ada Sifu di rumah. 

Journey tumbesaran Rana pulak dari lahir 3.06kg (besar dari Abang 0.26kg) dari Abang, after 1 bulan naik jadi 3.4kg saja, lepas 2 bulan naik terus jadi 4.3kg. Dah 2x jab. Rana baby yang mix susu badan dan formula. (Kisah ni akan diceritakan next entry). 

Bab Abang Qhalyf - Hmmmm sila hentak kepala ke dinding tanda stress. Hahahah jokes je, ni semua ujian juga dari Allah kan. Jalani je la ujian ni sehabis baik, dapat markah tinggi maka reward pun tinggi kan. Apa yang boleh disummary kan tentang Abang beberapa bulan ni ialah dia adalah ATTENTION SEEKER yang tegar! banyak sebabnya. Antara yang kami dapat kesan ialah dia kan dah almost 4 tahun dimanjakan to the max, jadi what to expect from him ada pulak sorang lagi budak comel yg boleh attract attention orang lain kan, lepas tu dia juga cuba adapt balik yang adik dia adalah gegirl, kerana sebelum2 ni aku dah salah psiko dia yang adik dia boiboi boleh main lawan2 sama sama, yang ketiga dia balik sekolah sangat kepenatan, pergi sekolah punya lah payah nak pujuk pergi dengan babah sebab all this while memang aku yang hantar, so what to expect dari pemikiran dia yang tengok aku berbaju tidur kat rumah sedangkan dia kena bersiap2 pagi2 pergi sekolah. Bila dah sampai sekolah penyakitnya pun hilang, jumpa kawan main tak ingat apa. Balik rumah kepala asyik berpeluh je. Kalau tengok progress book dan Facebook update dari teacher, wah kemain ye Bang! Banyak juga otak dia kena hadam macam macam. Harap lama lama nanti dia pandai adapt semua ni. Kesian asyik kena marah ajer lah, ingat kan beza almost 4 tahun dah cukup matang, rupanya lagi disaster ye uols sebab dah pandai bercakap dan protes! Bab sekolah pulak, aku impress dengan LC punya sistem, esp. bab Pengajaran Islam memang superb. Tapi ada la here and there kena polish and top up, tunggu adik besar sikit mama start kena polish tak boleh 100% harapkan cikgu. 


Ok bab kerja pulak, setelah 6 tahun di sini - di zon selesa - aku di rezekikan peluang kerja lain - Masih dalam tempoh berfikir2 kerana ada beberapa peluang, tapi 1st day masuk kerja aku dah bagi surat resign. Sungguh macam tak percaya betul ke nak resign??, tapi disebabkan aku kecewa sangat dengan company sekarang, last day sebelum ke maternity leave mmg berkecai rasa hati - macam sampah. Tapi aku tetap tak me revealkan apa apa kepada top management, biarlah aku yang angkat kaki. Tempoh berpantang 2 bulan aku gunakan sepenuhnya untuk intai peluang lain. Memang tragis pergi interview beberapa kali bawak anak baby - kalau ingat2 balik memang boleh menitik air mata - demi anak anak mama will stay strong! Alhamdullillah Allah beri jalan mama keluar dari kekejaman ini. So 2 May 2014 mama akan mulakan tugas baru di tempat baru, maka jadual hidup kita pun jadi baru. Rupanya sebelum aku resign, 2 orang ofismate se department juga resign. Nah! Rasakan! 


Takat ni je la rumusan beberapa bulan ni. Harap ini menjadi memori. 


No comments: