Friday, December 20, 2013

Critical Situation

Assalammualaikum w.b.t.


Seminggu dua ni amat merungsingkan kami suami isteri.
Jenuh mengadaptasi cerita dari Qhalyf apa sebenarnya masalah dia. 


Apa yang terjadi pada diri dia sudah cukup buatkan aku menangis2 dalam kereta lepas hantar dia pagi2. Sedih gila la tengok anak menangis mcm tu. Masuk pulak ofis dengan kerja bertimbun, mana dengan project awarded, mana yang tender tengah beratur masuk, mana dengan nak kemas sistem untuk maternity leave nak handover kat orang. Macam mana bila langkah masuk ke ofis aku boleh simply switch mode aku kepada mode kerja dan lupakan masalah pertarungan emosi anak aku yang masih kecik tu? Dengan baki annual leave 1.5hari, nak unpaid  leave terjejas ekonomi keluarga lagi saat memerlukan byk duit ringgit.   


Qhalyf minggu ni sungguh aku dapat rasakan from my mother instinct his having his terrible situation dekat nursery. Masalah sebenar aku tak dapat catch up. Yang aku tahu bila malam tiba dia akan cakap sambil nangis tersedu sedu tak nak pergi sekolah CW esok, tak nak tidur sekolah CW esok, Qhalyf nak tidur bawah, Qhalyf tak nak tidur baby cot, Qhalyf nak pergi sekolah LC, Qhalyf nak duduk rumah dengan Babah sambil tangan dia tunjuk tangan kiri, rotan! dia cakap.  Bersambung pulak edisi merambu rambu airmata di pagi hari lepas menghabiskan beberapa ringgit beli kuih beli jajan nak pujuk, makin dekat nak sampai nursery makin kuat meraung. Apakah semua ini? Apakah? Apakah? Apakah? 


Dia sudah 3 tahun setengah di nursery itu. Kenapa penghujung lagi seminggu dua nak berhenti nak masuk sekolah tadika benda ni happen? Aku buntu nak bertanya pada penjaga what happen actually. Aku sungguh takut hal ni tersalah sangka dan mangsa lagi teruk kena ialah anak aku. Dengan pelbagai cerita nowadays tentang dera budak di nursery menjadi2 lagi buat aku fobia. Lagipun adik nanti bakal duduk situ juga, malahan Qhalyf sendiri pada hari Sabtu memang akan ke situ juga. Jadi pertanyaan kena very wise dengan cikgu. Allah bantulah hamba mu ini.


Meraung2 malam tadi, sampai kami suami isteri tak tau nak buat apa. Bantuan sapa lah yang kami ada di sini, mak abah masing2 di utara selatan, mak abah aku tengah standby adik ipar ku yang dah overdue nak bersalin, mak abah mertua, abah still kerja baru je cuti lama since adik ipar ku bersalin emergency premature 35weeks, baby & mummy still admitted..yang ada pun paling hampir pun kakak Ipar ku.


Sambil otak ligat berfikir, tak boleh lena, adik dalam perut umpama memahami masalah. Cadangan babah untuk MC saja proceed, Babah tak habis cover service lagi masa suntuk walau cuti masih berbaki banyak tapi kerja tak siap pening nak slot in kerja, lagipun kerja babah bukan di ofis kena pergi site, bahaya tu bawak budak2 mana mungkin, ofis aku pulak keje dengan *** zalim tahap langit ke tujuh ni mana mungkin bawak budak ke ofis kan. Sambil nak lena dengar alunan Al Baqarah, tengah malam kakak ipar whatsapp tanya macam mana keadaan Qhalyf, dan dia offer willing to jaga untuk harini sebab dia offday. Pheww lega. Lega untuk harini, syukur bantuan Allah datang segera. Betapa ceria nya Qhalyf bangun pagi pakai baju Superman dengan keinginan nak beli belon bersama Yayongnya di The Curve. Erkk!

tengok betapa ceria nya beliau bersama yayong di rumah saat ini 


ya Allah bantu lah hamba mu yang sangat lemah ini. Mungkin kecil saja ujian ini, tapi bagi situasi aku yang sarat mengandung, tiada sapa tempat berharap di sini, memang terasa sangat sangat sukar. Allah....

1 comment:

Sue Mommy Cinta & Airis said...

kalau jadi kt aku pun serius risau to the max ni...