Thursday, January 12, 2012

Misi Malam Semalam

Setelah weekend haritu buat bread pudding with choc sauce sebab nak bagi kat jiran baru sikit dan 1st time Tarosan makan sehingga ke titisan terakhir, so masih ada 500g cheese lagi dalam chiller tu. Maka terhasil lah sebiji cheesecake malam tadi, malam tadi juga eksperimen nya agak lain dalam resepi kerana telah suka suki menambah UHT Whipped Cream dan Almond Extract.

Masih lagi biol aku ni dah print cantik2 resepi boleh lagi tertinggal dalam drawer ofis, maka hantam saja lah labu. Almond extract tu sebenarnya ada dalam resepi Oreo Cheesecake, Whipped Cream tu sebenarnya tiada sepatutnya sour cream, lepas tu tambah lagi lemon..apa aku nak buat sebenarnya muhahahaa...Kena pulak base biskut tu pun sikit je sebab biskut tinggal separuh je...Hantam lagilah...

Maka hasilnya......




Oushhh cubaan mahu crack di situ...Sekarang aku sudah berani dan pandai agak Ms. Butterfly punya timing dan suhu..So semalam 180 utk satu jam dah nice dah tak payah pulas pulas lagi. lepas tu penutup atas tu 40minit terakhir aku dah bukak ikutkan dulu 30 atau 15 minit terakhir..
Lepas ini aku tka mahu bereksperimen pelik pelik lagi tak mahu letak gelatin tak mahu letak whipped cream (ouh pengujung rasa ada sedikit pelik kerana whipped cream ini) saya mahu letak yang asas sahaja..

Dan makan bersama Choc Sauce yang di campuradun dengan serbuk chocolate bukan serbuk koko ye...serbuk koko tak sedap...susu pekat, butter dan whipped cream. Ha baru betul penggunaan whipped cream dalam ganache ni.

p/s: SIL bawak cheesecake masa kenduri haritu yang aku buat ke ofis dan dia cakap semalam ko tak nak buat meniaga kecil kecilan ke.Boss aku dah rasa dan sangat best dia kata..(ohh noooo boss dia tu sangat gelemer ok selalu keluar TV orang kuat diet department IJN perghh malu wehh maluuu).Erkkkk...fitam..

4 comments:

sukahati said...

banyak pujian....maka nak resipi :p....eh kak ezah...nak tgk oven butterfly uols...cemana rupanya?? yang bulat tuh ker

Iszuanie Che Ilias said...

oven kak ezah tidak bulat tp besar debomb empat segi muahahaha.... kak ezah bila mau kasi saya rasa kak ezah punyer kek????

» NAJA « said...

baiklah nanti akak tepek gmbr Ms. Butterfly akak tu ye...

Manje - Eeee ai malu nak bagi rasa belum habis eksperimen lagi..tapi bread butter pudding boleh la kot..hahaa

Iszuanie Che Ilias said...

ala kak ezah ai x makan jejelly or puding lembik2 nih ler.... ouch