Friday, April 25, 2014

Breastfeeding Journey - 2 months 4th week

Assalammualaikum..

Rana ada penyusu tegar. Kihkih
Since dari lahir keluar je perut masa sesi warming badan lepas keluar OT nurses semua membantu since i am still in bius kan.

Sangat pandai di menyusu. Since history dari Abang yang tiada prolong jaundice..Abang kena few hours je jaundice masa hari terakhir nak discharge akibat kurang menyusu sampai dehydrated mengakibatkan jaundice, 3 4 hari juga Abang ada lite2 jaundice but Rana as a penyusu tegar, bebas dari jaundice ni. Alhamdullilah.

So dah balik rumah as me berpantang sendiri, struggle banyak benda Rana getting confuse pasal teat dan mula lah episod campur dengan FM. Banyak reason nya. Sampai Miss Mei - Peer Consultant dari Susuibu.Com datang rumah sembang2 sambil guide me. Teruja! Mei sangat sangat  bagus orangnya.

Bermula lah niat, biar setitik pun yang keluar dari badan Mama, Mama akan pastikan Rana dapat rasa juga....sampai Allah tarik balik rezeki ni.

So bergelar lah aku as an EP Mom (Exclusive Pumper). Dia decline Direct Latching atas sebab2 keliru teat, bentuk, dan Mama tiada kesabaran nak dengar dia melalak lalak tu..kadang2 once in a while je suka2 dia.

Aku punya production tidak lah semeriah orang lain pam sekali penuh botol, power pumping 2 3 botol..aku tidak begitu..Rezeki ku buat masa ni Allah takdirkan mcm sekali sesi tu 2oz 3oz 4oz..dan Rana minum sekali sesi sekarang ni sebanyak minimum 4oz. Dengan waktu pam bila dah kerja ni terhad, memang struggle, tapi Allah masih berikan rezeki Rana minum EBM waktu siang di nursery. Kadang2 tersasar dari waktu pum aku doa Allah jangan lah tark rezeki ni maafkan aku urusan dunia ni tak habis2. Punya la aku takut.

Kenapa Rana tak minum FM je masa di nursery tak payah susah2 kan?
Ermmm alasan aku hanya 1..since dia ni gegril, manje sikit, dan dia banyak menyusu dari air susu ku, perasaan kami ni dekat. Terutama bila time bonding2 masa menyusu kan. Since duduk di nursery tiada aku disitu....aku wakilkan susuku saja untuk teruskan bonding kami. Boleh tak gitu. Hehe..

Jadi since dah jadi EP  mom ni kurang stimulation dari Rana...maka haruslah Mama bekerja kera mengembleng tenaga tambah production  kan. So kat bawah ni la listnya.ada yang aku dah cuba ada yang belum .aku prefer yang natural mcm makan sayur2 tu ke buah ke amalan sunnah ke atau erti kata lain yang murah2 je lah kita try dulu...If ada BF mom yang ter come across nak tambah2...harap boleh bantu ye.


Terima kasih.

2 comments:

Unknown said...

halba tu...kalau rebus pastu mix dengan fresh milk pon best....sedap la sikit hehe

Iszuanie Che Ilias said...

moga mama tabah dalam memberikan yg terbaik buat qhalyf dan rana... aameen