Tuesday, September 3, 2013

Rumah Subsale - Rumah Second Hand - Episod Permulaan

Assalammualaikum w.b.t

Alhamdullillah syukur pada Allah yang sentiasa membantuku.
Finally kami sefamily dah dapat kunci rumah dan weekend lepas dari Jumaat malam bawak ke hari Isnin adalah proses pemindahan barang dan officially semalam kami dah tidur di rumah milik sendiri malam tadi.


Rezeki kami Allah takdir kan buat masa ini hanya sebanyak ini, dan ini saja yang dalam ukuran kemampuan kami suami isteri. Hajat di hati mahu yang lebih besar, lebih selesa tapi hanya ini dalam jangkaun kami, maka mari bersyukur. Bermula dengan tragedi tuan rumah bertukar tangan dan tuan rumah baru decide untuk naikkan sewa bersama T&C baru dan renewal contract adalah yearly basis di mana kadar sewaan akan dinaikkan setiap tahun bergantung kepada market. Kejam bukan?

Boleh teringat masa hari terima call dari tuan rumah baru selain pemberitahuan tuan rumah telah bertukar, beliau juga mohon untuk sedia kan amount baru untuk kadar deposit baru mencecah hampir RM3000 (Security Depo 2+1, Utilities Depo, Charge Mati Setem, Agreement Fees  etc etc), malam itu juga kami anak beranak pusing merata kawasan cari rumah untuk disewa, konon nak mencari yang lebih murah, tetapi hampa. Tidak ada sewa yang kurang dari RM800 mengikut spesifikasi yang kami mahu! Tatkala itu suami tengah berperang untuk final exam, dan sungguh buruk kesan sedihnya sampai terkesan kepada pembelajaran beliau sampai gagal 1 subjek. Sedih sangat agaknya. Perasan sedih ni terbuai, mungkin kerana kami sudah ada anak, dan rasa hampa, sedih, kecewa, semua ada. Dalam fikiran asyik mengulang fikir kalau amount sewa naik berganda mcm tu macam mana nak pusing perbelanjaan bulanan? Gaji naik bukan banyak mana.

Sebenarnya perancangan untuk pemilikan rumah sendiri telah kami dah bincang awal2 lagi yakni tunggu beliau tamat belajar, beliau belajar atas tajaan syarikat, sekiranya selepas berjaya tamat dan bergraduasi, hitam putih telah tertulis ganjarannya, maka kami tidak la terlintas untuk membeli rumah dalam masa terdekat. Tetapi peristiwa ini kesannya sungguh mendalam, sampai both parents kami tahu, dan kami didesak untuk terus beli rumah, tak perlu menyewa lagi. Dari situ lah bermulanya kisah kami tukar perancangan.

Last minit decision maka semua keputusan kena buat secara pantas, dan pemikiran kena kritis. Umpama ambil kertas pasir dan sagat otak masing masing supaya bekerja dengan pantas. Masa tu hanya Allah saja yang tahu, dengan anak yang mula buat ragam sebab Mama Babah nya tengah serabut, dia jadi attention seeker. Kami tetap memilih lokasi yang sama dan kawasan sekitar kerana dah biasa dengan kawasan ini dan tak jauh dari pusat bandaraya KL dan mudah ke kawasan Petaling Jaya. Kami tetap memilih bahawa biar aku yang yang kerja berhampiran dengan rumah senang untuk kebajikan suami dan anak anak kelak, suami tak pe jauh sikit. Lokasi ini juga strategik kerana site kerja suami di tengah bandar KL dan seminggu sekali kena balik ke ofis di Petaling Jaya. Maka akses menggunakan Jalan Kuching, MRR2, LDP dan PLUS semua mudah  dari sini.


Jenuh berpusing, dari Sri Damansara ke Kepong ke Selayang, Segambut, Gombak, Jalan Ipoh semua kami jelajah. Namakan saja website jualan hartanah atau pertanyaan melalui orang perseorangan semua kami (terutama aku lah) terjah. Memang penuh jadual dengan temujanji agent hartanah siang malam usung anak pergi tengok rumah. Macam macam pengalaman, ada rumah cantik tapi macam angker, ada rumah yang gah dari luar tapi dalam bangunan macam BANUN (tempat pelupusan sampah), ada yang rosak teruk, ada yang hampir nak bagi deposit pun last2 tak jadi sebab both parent pangkah X (tak bersetuju). Semua gambar rumah kami ambil dan email pada both parents untuk keputusan bersama.

Dan akhirnya rezeki. Ya pembelian rumah juga jatuh kategori rezeki besar kan, umpama melahirkan bayi, dapat kenaikan pangkat, dapat bertemu jodoh, rumah juga umpama rezeki besar untuk kami. Kami berhubung dengan tuan rumah sebelah rumah sewa kami. Saja bertanya kan mereka, kerana rumah itu jarang didiami sesiapa, kadang kala saja ada orang. Rumah tu dimiliki oleh seorang doktor. Beliau membeli rumah tersebut untuk didiami sementara waktu (transit) untuk anak2 yang pulang dari oversea, ya anak anak nya yang beberapa orang itu semua nya doktor termasuk menantunya pun doktor. Masa aku mula2 pindah rumah sewa tu aku sangat pelik kerja apa mereka ni seminggu sekali dua saja nampak muka selebihnya rumah gelap tidak berpenghuni, lepas beramah mesra baru lah ku tahu, kehidupan seorang doktor lagi lagi yang sedang praktikal - Houseman - kan banyak masa duduk di hospital. Baru faham. Keputusan dah dibuat all parties setuju dan bermula la proses membeli rumah - sebuah apartment kelas A bawah jajahan Majlis Perbandaran Selayang - Selangor, tapi berposkodkan Kuala Lumpur. Ya ini sempadan Kuala Lumpur - Selangor. Yang memisahkan kawasan KL Selangor hanyalah jalan keretapi/ komuter KTM. Sempadan juga dengan Majlis Bandaraya Petaling Jaya - DBKL - hah complicated bukan! Jangan pening2 senang nak cari guna GPS.

Procedure berikutnya akan ku kongsikan episod seterusnya. Aku telah melalui proses meng google procedure dan ramai juga yang share dan berguna untuk aku, jadi aku juga ingin berkongsi. Seperti juga entry entry berguna yang lain yang hot dalam statistik blog aku walau thread tu dah berzaman aku buat. Tunggu ye sambungannya ok. Terima kasih.

8 comments:

sykn's said...
This comment has been removed by the author.
sykn's said...

Salam ja...
First of all Tahniah!..excited kot baca your entry nie...tak sabar nak tunggu next post..boleh la jadi guideline for me n shhril nnti...hikhik...:) (mode tgh survey2 juga nie kat area sini)

Nikmat 'rumahku syurgaku' bukan pada besar atau kecil kediaman itu, dengan rahmat dan kasih sayang DIA memenuhi segenap ruang rumah bisa membuahkan keberkatan dan pulangannya bahagia & ketenangan buat penghuninya, insyaallah.....itu yg utama, kan! =)

» NAJA « said...

Alhamdullillah...terima kasih Kin atas doa mu itu..Semoga syurga dunia kami ni sentiasa Allah limpahi dengan 1001 keberkatan...kerana di sini lah bermula nya segala episod untuk kami as a parent dan anak2....dunia akhirat...insyaAllah...

SueZ said...

naja...awak beli kat mana..i punyer contract ngan tuan rumah sekarang pun renew yearly absis..now 850 sewa permonmth....nak beli tapi semua mahal cam nak pengsan...

» NAJA « said...

Sue,

aku beli di Sri Damansara/ Kepong ni juga, sebelah rumah yang aku sewa. Dah selesa kat sini.

Memang Sue harga rumah makin mahal, kalau ko ikuti harga rumah, like macam setiap minggu naik harga...memang kecut perut pikir

tapi nak tak nak kena juga sebab makin lama makin menggila, sewa pun makin menggila gila...kalau dah bayar sewa lebih dari 800...rasa dah tak berbaloi...

cuba la Sue mana tau ada rezeki anak2 ko

DedDy AdaM said...

tahniah..tahniah..tahniah,

dan selamat tinggal kepada tuan khemah kedaung yg tahap kapitalis kejam x henggat..mana ada dalam contract depo kene bagi setiap tahun..mmg hamjadah..mcm duit kopi dia saja laa..phuiii,

saya tutup makian saya dengan Serangkap pantun

" biarlah rumahku beratapnya nipah,
hujan turun membasahi lantai,
kini tidurku tiada gelisah,
kerna hidupku boleh ler santai.."

Anonymous said...

BRAPA KO BELI WEI? AKU SEWA SKRG 850.00


BR
SU

RZMs Mommy said...

Ja...
agree with syikin.Plus bila umah sniri tu rasa belonging yg mendalammmm sgt2 wpon agak scary bila tgk poket membayarnya. kemas slow2...aku pndah time preggy jugak n consider tu rezeki bila ada org baru. cant wait for house warming...or kalo x de nak dtg jugak raya haji nanti....muahahaaa