Tuesday, December 16, 2008

Macam2 kisah kehidupan yang berlaku sekeliling kita..
Ada yang kadang buat kite rasa sedih mendung berpanjangan, rasa gembira sgt, rasa menjengkelkan, rasa nak marah rasa nak tergelak sampai muntah hijau dan sebagai nyer..Itulah warna warni kehidupan..Best kan! Ada yang tak best jugak kan..Sungguh tak best kalo pusingan roda kehidupan kita berada di bawah..

Harini semua proses hidup aku berjalan lancar sampai aku dapat call dari Along malam ni bgtau Mak aku tak berapa nak sihat pulak hari ni. Darah naik almost to minor stroke masa dia nak balik keje tadi.Berdegup jantung aku..1st of all otak aku dah mula nak pikir aku nak berdesup balik Ipoh ke tak malam ni jugak dan esok aku nak MC or EL? Sungguh tak sangka kan..aku ingat aku dah nak mengakhiri tarikh hari ni (dah nak tido dengan lenanye) tapi dpt lak call yang betul2 buat aku susah hati. Series susah hati. Hati sape yang tak meruntun2 kalo dapat berita mcm ni kan..

Mcm cerita Ibu Amy last weekend masa kenduri haritu, Ibu cerita yang tiba2 rasa pening n berat, n pegi check doctor rupanya darah dia up to 200++ and Ibu kata Amy betul2 x senang duduk masa tu..and tiba masa aku pulak, hari ni, bila dapat berita yang sama mcm Amy dapat haritu..Amy, aku dapat rasa ape ko rasa..Huaaaa sedih nak balikk [-O<.....

Doa2 lah semoga Mak tak pape..Ya Allah ya Tuhan berikan Mak kesihatan yang baik2 belaka..Di saat2 mcm ni mula la terpikir nape la aku jauh dari Mak..

Terimbas masa zaman dulu masa duduk ngan family, aku tak tau korang macam mana..Tapi aku dulu masa tak jauh dari family tak de pikir pun mcm mana kehidupan aku tanpa Mak dan Abah, rasa biasa2 jer..tapi bila aku jauh dari family, mula kenal erti betapa aku sayang and tak boleh hidup tanpa family. Kadang2 tak lari dari fikiran aku mcm mana aku tanpa diaeorg satu hari nanti? Mcm mana aku penerimaan aku kalo aku dapat berita yang tak enak dari sana?

Everytime aku balik (kalo naik bas) Abah mesti jemput dan hantar pegi terminal without failed unless kalo dia outstation but this time after his retirement mmg dia lah yang akan jemput and hantar, Mak mesti dah masak best2 sebelum naik bas lagi Mak dah tanya dah makan ke belum, pastu kalo balik mak mesti masak best2, dan yang paling tersentuh everytime balik aku tengok dalam peti sejuk rumah mesti ade tempe..takde orang lain dalam family aku yg makan tempe selain dari aku. Itu makna nye Mak aku ingat kat aku kan?

Sacrifies dari Mak dan Abah to kiteorg adik beradik takde bandingannya. Dari kecik sampai sekarang dah besar2 semua nya Mak Abah still bantu sehabis baik dan daya dieorg..Mana nak layan peel sorang2 yang tah2 penyebab darah Mak naik malam ni..Sempat jugak cakap dengan Mak tadi..tanya dia ade susah hati ape2 ke..takde kata dia..Dia kata just tak makan ubat..Itu kata Mak..

Aku tak boleh lupa satu rentetan kisah sedih berlaku masa aku Final Year masa study dulu. Kisah yang betul2 buat aku kuat nak belajar rajin2 nak lulus betul2 biarpun aku dalam keadaan yang jiwa kacau dan sedih melampau. Kisah sedih yang menjengkelkan tu we shared together (i mean my siblings) and aku betul2 memikul beban yang berat even aku ada abang dan kakak. Mana nak dengar kisah adik2 mengadu mcm2 kat aku setiap kali aku balik rumah berderai2 hati aku but aku kene strong and behave myself depan adik2..Akhirnya kisah tu habis dan tah selesai atau tak..Berlalu mcm tu saje ..Me and my siblings share the tears and pain together tapi mcm mana mak? Ada pernah aku tanya mak macam mana dia melalui kisah2 tu? Saat2 tu? Kenapa aku bodoh berat mulut sgt nak tanya mak apa keperitan dan masalah yang dia tanggung?? Even aku tau mak susah hati. Mak sebenarnya sangat dapat rasakan benda tu dan mak susah hati..Kenapa aku bodoh???????????????? Atau betul mak tak tau benda2 tu jadi? Atau mak pretend mcm tak tau and mak just pretend depan kami adik beradik semua macam tak de benda yang happen sebab mak pikir dia kene strong depan anak2?
Hanya Tuhan yang tau ape yang Mak alami..

Sesungguhnya mak dan abah tak ternilai harganya buat aku dan kehidupan ku..
Semoga Tuhan sampaikan doa aku dari kejauhan ni untuk Mak..Harap takda ape2 yang berlaku..Amin..